sunnuntai 31. toukokuuta 2015

GLUTEENITTOMAT MUFFINSSIT


Olen monta kertaa jutellut ystävieni ja tuttujeni kanssa gluteenittomista leivonnaisista ja olen huomannut, että monia ihan pelottaa lähteä itse leipomaan gluteenittomia leivoksia. Pystyn itse samaistumaan näihin pelon sekaisiin fiiliksiin, koska muistan, että minua jänskätti ihan hirveästi, kun ensimmäisen kerran leivoin anopilleni gluteenittomia herkkuja. Usein gluteenittomat muffinssit, kakut yms., ovat todella kuivia eikä niitä ole nautinnollista syödä. Sitä alkaa pelätä, että itsekin leipoo kahvipöytään jotain sellaista, mikä ei mene kenelläkään alas. 

Minä olen nyt joutunut anoppini keliakian takia ottamaan härkää sarvista kiinni ja vain kokeillut erilaisia gluteenittomia reseptejä. Netti on gluteenittomia ohjeita pullollaan ja sieltä löytyy niitä helmiä, mutta myös niitä huonoja ohjeita. Minä löysin hyvän ohjeen sitruunamuffinsseille Gluteenitonta leivontaa-blogista, mikä kuulosti juuri sellaiselta ohjeelta, josta kehkeytyy varmasti hyvin mehukkaat muffinssit. Ja niinhän niistä tulikin! Vieraamme maistoivat rohkeasti gluteenittomia tarjottavia (vaikkakin joukossamme olikin vain yksi keliaakikko) ja sitruunamuffinssit saivat suuret kehut. Ei kuulemma voisi ollenkaan arvata niiden mehukkuuden ansiosta, että ne ovat gluteenittomia. Minulla oli hymy korvissa, kun olin onnistunut gluteenittomissa muffinsseissa ja ne kelpasivat niin hyvin vieraille :). Sitruunamuffinssien ohjeen löydät TÄÄLTÄ.

6 kommenttia:

  1. Ihana olet <3 anopillasi on upea miniä ja nuo näyttää kyllä mielettömän herkullisilta. Söin gluteenittomia irtokarkkeja jokin aika sitten ja olivat täydellisen hyviä, ei niin mitään eroa.

    Ihanaa sunnuntaita Laura <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Tiia <3
      Mistä gluteenittomia irttareita saa? :O

      Kivaa sunnuntaita <3

      Poista
  2. Hienoa että teet itse anopille herkkuja, nostan hattua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kahvipöytään on aina kiva leipoa tarjottavat itse ja nyt on tosiaan saanut vähän enemmän harjoitella gluteenittomia herkkuja anopin myötä :)

      Poista
  3. Kiitos reseptivinkistä, mulla kans aina välillä tarvetta gluteenittomille herkuille ja onhan ne itsetehdyt yleensä vaan pal parempia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä :). Juu itse leivotut ovat kyllä aina parempia vaihtoehtoja tarjottavaksi :)

      Poista