lauantai 5. maaliskuuta 2016

RULLAUS OSANA LÄMMITTELYÄ JA LOPPUJÄÄHDYTTELYÄ

BubbleRoller saatu Foamrolle.fi:ltä*

Moni on varmasti törmännyt termiin rullaus. Minä sain mahdollisuuden päästä rullaamisen ihmeelliseen maailmaan, kun sain Foamrollerilta käyttöön BubbleRollerin. Taustaksi voisin kertoa, että ennen tätä BubbleRolleria en ollut ikinä kokeillut rullailua, mutta olin paljon lukenut siitä. Rullaus kuulostaa hyvin yksinkertaiselta, mutta se vaatii paljon opettelua, että rullalla saa aikaiseksi sen, mitä on tarkoituskin tehdä. Ammatillisestikin rulluas kiinnosti minua, koska rullauksessa käsitellään lihaskudoksia sekä fascioita. Rullaus on siis itsehierontaan tarkoitettu väline.

Nyt olen käyttänyt BubbleRolleria osana lämmittelyä ja loppujäähdyttelyä. Salitreenit minulla on hieman tässä jääneet, mutta olen ottanut rullan osaksi lenkkiä. Ennen lenkkiä rullailen jalat kotona lämmittelyn muodossa ja lenkiltä päästyäni rullailen vielä loppujäähdyttelyt. Olen siis keskittynyt vasta alaraajoihin. 



Putkirulla on itsehierontaan käytettävä väline, joita löytyy erilaisia malleja riippuen, mitä rullan halutaan vaikuttavan. Itse valitsin BubbleRollerin sen takia, että rullassa olevien nystyröiden avulla saisi venytettyä fasciaa sekä lihaskudosta ja nystyröiden avulla pääsee hieman pintaa syvemmälle. Tämä parantaa lihaksissa aineenvaihduntaa, vähentää lihaskipuja sekä nopeuttaa palautumista. Olen huomannut varsinkin sen kuinka lihakset palautuvat paremmin treenistä, kun on käyttänyt hetken lenkin jälkeen loppujäähdyttelyyn. Minulla kipeytyy lenkin jälkeen usein lihakset, kun venyttelyt aina unohtuvat, mutta rullailulla olen saanut hyvin pidettyä lihaskivun poissa. Vaikka rullaus kuulostaisikin helpolta lämmittelyltä tai loppujäähdyttelyltä niin suosittelen käyttämään rullausoppaita ennen kuin alat itse rullailemaan. Rullaus ei ole niin helppoa kuin se näyttää ja väärin tehdyllä liikkeellä voit tehdä vain hallaa kehollesi.


Kun rullaus tehdään lämmittelynä ja loppujäähdyttelynä eikä omana harjoituksenaan, niin rullauksen tulisi olla kevyempää. Alkulämmittelyyn sopii hyvin nopeat sivelyt rullalla ja yhteen lihakseen on hyvä käyttää maksimissaan vain 10 sekuntia. 

Loppujäähdyttelyssä taas halutaan saavuttaa kehon palautuminen treenistä. Jäähdyttelyssä kannattaa tehdä kevyitä sivelyitä ja tässä kohtaa on tärkeä muistaa, että liike tapahtuu sydäntä kohti. Tämä oli itselläni helppo muistaa, koska hieronnassa käytetään samaa suuntaa. Älä siis rullaile edestakaisin lihasta.

Itse olen nyt kovastikin tykästynyt rullailuun, mutta edelleen olen hieman epävarma rullan kanssa vaikkakin olen paljon erilaisia oppaita ja videoita rullailusta katsonut. Kaikista parasta on hakeutua ohjaajan oppeihin, jos rullailu tuntuu haasteelliselta opetella itsekseen :). Onko siellä ketään kuka on hurahtanut rullailuun? :)

**Blogikirjoitus sisältää useita linkkejä, joista osa on bloggaajalle tuloa tuovia mainoslinkkejä.

4 kommenttia:

  1. Itsekin haluaisin kokeilla tuota putkirullailua, sillä venyttely tahtoo usein jäädä ihan minimiin ja sitten ne lihakset kipeytyvät.. Opasvideoiden katselu alkuun on varmasti hyvä vaihtoehto, itse en ainakaan osaisi tuota muuten edes käyttää! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ei multakaan mitään liikettä olisi oikein tullut, jos en olisi katsonut oppaita :).

      Poista
  2. Mä olen tosi tykästynyt putkirullailuun! ♥_♥ Ihan loistava keino pitää selkä kunnossa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kans lukenut, että rullailu on hyvä selälle :). Itse en ole vielä paljoakaan selälle rullaa kokeilla, mutta pitää ottaa ihan asiaksi kokeilla! :)

      Poista